Trójpodział, złoty podział, kompozycje ukośne

trójpodziałTworząc kompozycję grafiki musimy pamiętać o prawidłowym rozplanowaniu, rozłożeniu wszystkich elementów obrazu, aby uzyskać dobry efekt wizualny całości. Istnieje wiele szkół i zasad określających sposoby prawidłowego projektowania obrazu. Podstawowa zasada dobrej kompozycji moim zdaniem, to efektywne połączenie walorów wizualnych z użytecznymi. Tworząc grafikę nie musisz posługiwać się linijką. Małe odchyłki, drobne przesunięcia od klasycznych linii podziału obrazu są dozwolone, a nawet w pewnych sytuacjach wzbogacają całość grafiki. Obraz to nie tylko główny motyw, ale także cała gama motywów pośrednich wpływających na całościowy efekt wizualny.

Projektując grafikę należy zawsze pamiętać o tzw. „mocnych punktach obrazu”. Elementy grafiki umieszczone w takich punktach z pewnością przyciągną wzrok widza. Istnieją trzy podstawowe metody wyznaczania takich „mocnych punktów”:

  • Obraz dzielimy dwoma liniami poziomymi i dwoma liniami pionowymi na trzy równe części w poziomie i w pionie. Miejsca przecięć tych linii to tzw. „mocne punkty obrazu”. Ten rodzaj wyznaczania „mocnych punktów” nazywamy trójpodziałem.
  • „Podział złoty” wygląda podobnie do trójpodziału z tą różnicą, że odcinki podziału obrazu nie są równe. Stosunek długości odcinka krótszego do dłuższego ma się podobnie jak dłuższego do całości. Tutaj także miejsca przecięcia linii wyznaczają „mocne punkty obrazu”.
  • Prostokątny obraz dzielimy linią łączącą naprzeciwległe wierzchołki czyli przekątną. Od przekątnej wyprowadzamy linie prostopadłe do pozostałych wierzchołków. Tutaj podobnie miejsca przecięcia linii wyznaczają szukane punkty.

Trójpodział

Podstawowe cechy trójpodziału:

  • w trójpodziale wyznaczamy cztery „mocne punkty” w miejscach przecięcia się linii dzielących grafikę na dziewięć równych prostokątów,
  • w „mocnych punktach” umieszczamy przewodnie elementy grafiki,
  • na liniach poziomych lub pionowych wyznaczających „mocne punkty” możemy umieszczać „liniowe” elementy obrazu,
  • zbyt sztywne trzymanie się na całości obrazu w wyznaczonych liniach i punktach może spowodować wrażenie sztucznego obrazu, dlatego nie należy nadużywać tej zasady.

zasada trójpodziału

Projektując grafikę często odruchowo główny element obrazu umieszczamy w centralnym punkcie. Tymczasem to miejsce nie jest ani najwłaściwszym, ani jedynym miejscem dla motywu przewodniego grafiki. Umieszczając główny element w „mocnym punkcie obrazu” uzyskujemy efekt harmonijnej kompozycji i dzięki temu możemy spowodować doprowadzenie widza do bardzo silnych ukierunkowanych emocji. „Mocne linie” jaki „mocne punktu obrazu” nie istnieją przypadkowo. Już 2500 lat temu ich położenie wyznaczyli nasi przodkowie obserwując piękno i harmonię natury.

Złoty podział

Zasada „złotego podziału” znana jest od lat starożytnych i była wykorzystywana w różnych dziedzinach sztuki: malarstwie, architekturze, projektowaniu. Polega ona na doborze proporcji najważniejszych elementów grafiki tak, żeby uzyskać najwyższe walory estetyczne. Na czym polega „złoty podział”? Grafikę dzielimy na części podobnie jak w trójpodziale dwoma liniami poziomymi i dwoma pionowymi. Różnica podziału grafiki „złotej proporcji” a „trójpodziału” polega na innych proporcjach. W trójpodziale obraz dzielono na równe dziewięć części natomiast w „złotym podziale” te części nie są jednakowe. Sposób omawianego podziału obrazuje grafika:

zasada złotej proporcji

„Złoty podział” to matematyczna teoria przedstawiająca piękno w naturalnie występujących w naturze proporcjach. W praktyce polega on na takim podziale odcinka na dwie części, że stosunek dłuższej do krótszej części wynosi 1,618. Z takim podziałem ściśle związany jest ciąg Fibonacciego, który buduje się w ten sposób, że każdy kolejny wyraz jest sumą dwóch poprzednich:

1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 …

Szczegółowy opis „złotego podziału” w grafice znajdziesz w jednym z następnych artykułów.

Kompozycje ukośne

Grafiki oparte na zasadach trójpodziału i złotej proporcji są eleganckie, harmonijne i przyjemne dla oka. Małą wadą tego typu kompozycji jest jednak nieduża dynamika obrazu. Dynamikę obrazu możemy poprawić stosując jako mocne linie, linie ukośne. W praktyce taką linię tworzymy łącząc naprzeciwległe wierzchołki obrazu. Z pozostałych dwóch wierzchołków obrazu prowadzimy linie prostopadłe do już wyznaczonej przekątnej.  W ten sposób całą grafikę podzielimy na cztery trójkąty i uzyskamy dwa „mocne punkty”. Efektem tej kompozycji będzie obraz mocno zdynamizowany i jednocześnie elegancki. W takim układzie kompozycyjnym obszary grafiki leżące naprzeciw siebie dopełniają się.

 

zasada kompozycji ukośnej

Innym ukośnym rodzajem podziału grafiki jest podział oparty na kwadratach. Taki podział uzyskujemy wyprowadzając z wierzchołków linie pod kątem 45 stopni do krawędzi. Uzyskujemy w ten sposób cztery „mocne linie” i cztery „mocne punkty obrazu”. Kompozycja diagonalna, bo tak się ona nazywa znakomicie akcentuje przeciwieństwa, antagonizmy i opozycje. Elementy umieszczone w „mocnych punktach”wzajemnie się uzupełniają. Ten rodzaj kompozycji znakomicie nadaje się do grafik abstrakcyjnych i geometrycznych.

zasada kompozycji diagonalnej

Praktyczny przykład

Świąteczna kartka „Wielkanoc 2013″ została wykonana wykorzystując zasady opisane w artykułach na blogu.

praktyczny przykład

Kolorystyka dominującej barwy grafiki została dobrana zgodnie z zasadą schematu kolorów monochromatycznych czyli praktycznie jednej barwy urozmaiconej kombinacją różnego nasycenia, tonów i odcieni barwy zielonej.

Główny kolor grafiki zielony jako ciepła barwa naturalna działa relaksująco dając poczucie bezpieczeństwa, wyciszenia i oddziałując uspokajająco, co jest zgodne z motywem kartki świątecznej.

Wykorzystano kompozycję „trójpodziału”, gdzie w „mocnych punktach obrazu” znajduje się przewodni motyw kartki świątecznej – jajka. Posłużono się także „złotym podziałem” dobierając właściwe wielkości liter w tekście na kartce (32 52 84).

 
 

Inni wpisali te frazy, aby tutaj trafić:

  • grafika internetowa
  • grafika komputerowa
  • jak dobrać kolory na stronie internetowej
  • kompozycja strony internetowej
  • grafika w e-biznesie
  • jak dobierać kolory
  • złota proporcja
  • zasady trójpodziału

Podobne wpisy na blogu:

 
 

Share
Ten wpis został opublikowany w kategorii grafika internetowa, kompozycja grafiki i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>